Pro řadu žáků byl tento úkol jistě nejtěžší částí, neboť museli vystoupit před svými spolužáky a učiteli a obhájit své výtvory.
Celou prezentaci zahájila 5. třída úžasnou interpretací písně Pod dubem, za dubem. Jejíž text si můžete alespoň přečíst:
Pod dubem, za bukem,
habry, javory, modříny,
hrachory, plicníky,
konvalinky, hloh.
Z toho nám nic není cizí,
díky projektu nezmizí.
Z paměti znám pojmy ty
dej se do toho i ty.
My řekneme lesní patra,
vybaví se natotata.
Stromy, keře, byliny,
zkoumali jsme hodiny.
Žížaly, čmeláci,
strakapoudi, kos, pavouci,
srnčí zvěř, ptačí zpěv
a páťákův řev.
Živočišná říše skrytá,
snažíme se býti zticha.
A zaslechnout pěnkavu,
práce máme nad hlavu.
O nemožné usilujem,
poznat, co jde, honem, honem.
A předat vám vcelku to,
co je v lese ukryto.
Následně žákům představili formou prezentace a ručních výrobků průběh sběru materiálů a seznam zástupců rostlinné a živočišné říše z jejich pozorovaného biotopu les.
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-1-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-2-min-scaled.jpg)
6. ročník zahájil své představení prezentací o průběhu práce na biotopu rybník, kterou následně doplnili zajímavou interaktivní tabulí s informacemi o tom, jak dlouho se v přírodě rozkládají různé odpadky, obecenstvo mohlo tipovat, ale výsledky byly často více než překvapivé. Svůj výstup uzavřeli soutěžním kvízem, jehož otázky byly umístěny na šupinách zhotovené ryby.
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-3-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-4-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-5-min-scaled.jpg)
Žáci 7. třídy nejdříve seznámili posluchače s jejich pozorovaným biotopem louka, kterou zkoumali na území obhospodařovaném Valentovými, kde chovají i ovce. Uvedli seznam nejběžnějších živočichů i rostlin a samozřejmě i informace o samotném chovu ovcí. Kulisu jim tvořily tematicky zaměřené ruční výrobky. Celý výstup zpestřili zajímavou soutěží s vybranými zástupci všech tříd, kteří hádali, k čemu by mohly sloužit předměty zapůjčené z farmy.
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-6-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-7-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-8-min-scaled.jpg)
Zástupci 8. tříd zpracovávali biotopy lidských sídel. Svou práci pojali zajímavým způsobem. Při prezentaci nás seznámili s různými architektonickými rozdíly doby současné a minulé. Dále také s postupnou modernizací našeho města, např. v podobě elektrifikace a rozhlasu. Chybět samozřejmě nemohli ani pozorovaní živočichové a rostliny, včetně tvořivých výrobků, jako je frotáž listů. Posluchače pobavili a poučili také „ovocným kvízem“ a soutěží o nejroztomilejšího domácího mazlíčka.
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-9-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-10-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-11-min-scaled.jpg)
Závěr patřil žákům 9. třídy, kteří představili svůj pozorovaný biotop pole. Zaměřili se především na studium chemického složení a vlastností půd našich polí v okolí Ždánic. Seznámili nás rovněž s nejčastějšími půdními druhy. Zajímavou vložkou celého představení bylo krátké video o průběhu celého jejich Dne Země, které zpracovali sami žáci. Svůj výstup doplnili ochutnávkou humusu.
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-12-min-scaled.jpg)
![](https://mzszdanice.cz/wp-content/uploads/2022/05/Den-Zeme-prezentace-21-22-13-min-scaled.jpg)
Závěrem bych rád poděkoval všem žákům a jejich učitelům, kteří věnovali nemálo času celému projektu, který věřím, že v každém zanechal alespoň malou myšlenku o významu ochrany naší planety.
Mgr. Petr Markus