Týká se prevence všech rizikových projevů chování, jež se mohou ve škole vyskytnout.
V letošním školním roce jsme jako prioritu preventivního působení na žáky zvolili problematiku kyberšikany. Tímto pojmem se označují různé formy šikany prostřednictvím elektronických médií, jako je internet a mobilní telefony, které slouží k agresivnímu a záměrnému poškození uživatele těchto médií.
Kyberšikana, nový druh šikany, se objevuje stále častěji a má velký dopad na psychiku (nejen) dětí, protože je neviditelná, neomezená v čase a často anonymní. Tento celospolečenský problém nelze podceňovat. Proto všichni učitelé prošli školením s názvem Kyberšikana jako jedna z variant rizikového chování, pro žáky 6. – 9. ročníku je připravena tematicky zaměřená beseda a pro rodiče byla uspořádána přednáška o kyberkriminalitě. Vedli ji podplukovník Mgr. Martin Rybka a kapitán Mgr. Jan Glückselig ze Vzdělávacího střediska Policie České republiky. Všechny přítomné určitě šokovaly příběhy z praxe a překvapila alarmující čísla statistik – 40% českých dětí je ochotno jít na schůzku s někým neznámým z internetu a více než třetina dětí nesděluje rodičům ani učitelům, že je obětí šikany. My dospělí často nevíme, s kým děti na sociálních sítích komunikují, možná ani netušíme, jaká nebezpečí jim hrozí, protože se sami v této oblasti nevyznáme. Zároveň si uvědomujeme, že technické vymoženosti k životu patří, že se dnes bez nich neobejdeme a dětem nemůžeme počítače, tablety a mobily zakázat. Je tedy nějaká cesta z této zapeklité situace? Co můžeme dělat pro naše děti? Zajímat se, mluvit s nimi, vytvářet atmosféru vzájemné důvěry, naučit je pohybovat se ve virtuálním světě a chránit si svou identitu. A hlavně se dětem věnovat a nabídnout jim různorodé možnosti trávení volného času.
Mgr. Bohumila Halačková