Autor textu navštívil naši školu osobně, zúčastnil se samotné výuky, debatoval s vycházejícími žáky, vyučujícími, vedením školy. Určitě řada rodičů a čtenářů ŽZ článek četla nebo na něj byla upozorněna. Doplním proto jenom související informace, ev. přidám některé údaje, které z článku přímo nevyplynuly.
Novinář Petr Turek vycházel z dat, která zveřejnil CERMAT (instituce, která připravuje, organizuje a celostátně zpracovává přijímací řízení na střední školy), a jež následně zpracovali analytici Deníku N. Z nich vyplynulo, že „žáci z deváté třídy MZŠ Ždánice ovládli pořadí posledních jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory v okrese Hodonín. Jejich medián (počet bodů, na který dosáhla polovina žáků, kteří testy na dané škole dělali v loňském roce) byl nejlepší jak v českém jazyce, tak v matematice. Celkově obsadili první místo až s obdivuhodným náskokem pěti a půl bodu před druhými v pořadí“.
TOP 10 základních škol na Hodonínsku – Český jazyk
(při přijímacích zkouškách mohli žáci z každého předmětu získat maximálně 50 bodů, celkem tedy 100 bodů)
· 1. 37,5 bodu: Masarykova základní škola Ždánice
· 2. 36 bodů: Základní škola T. G. Masaryka a MŠ Hovorany
· 2. 36 bodů: ZŠ a MŠ Jaroslava Dobrovolského Lužice
· 2. 36 bodů: ZŠ a MŠ Jana Ámose Komenského Žeravice
· 5. 35,5 bodu: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice
· 6. 35 bodů: Masarykova základní škola Velká nad Veličkou
· 7. 34,5 bodu: Základní škola a mateřská škola Dambořice
· 8. 34 bodů: Základní škola Vnorovy
· 8. 34 bodů: Základní škola Rohatec
· 10. 33,5 bodu: ZŠ a MŠ Dr. Joklíka Kyjov
TOP 10 základních škol na Hodonínsku – Matematika
· 1. 37 bodů: Masarykova základní škola Ždánice
· 2. 33 bodů: Základní škola T. G. Masaryka a MŠ Hovorany
· 2. 33 bodů: Základní škola Vnorovy
· 4. 31,5 bodu: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice
· 5. 29 bodů: Základní škola a mateřská škola Ježov
· 6. 28,5 bodu: Základní škola Vančurova Hodonín
· 7. 28 bodů: Masarykova základní škola Velká nad Veličkou
· 7. 28 bodů: Základní škola a mateřská škola Mikulčice
· 9. 27,5 bodu: Základní škola a mateřská škola Dambořice
· 10. 27 bodů: Základní škola a mateřská škola Milotice
TOP 10 základních škol na Hodonínsku – Český jazyk + Matematika
· 1. 74,5 bodu: Masarykova základní škola Ždánice
· 2. 69 bodů: Základní škola T. G. Masaryka a MŠ Hovorany
· 3. 67 bodů: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice
· 3. 67 bodů: Základní škola Vnorovy
· 5. 63 bodů: Masarykova základní škola Velká nad Veličkou
· 6. 62 bodů: Základní škola a mateřská škola Dambořice
· 7. 61 bodů: Základní škola a mateřská škola Ježov
· 8. 60,5 bodu: Základní škola Vančurova Hodonín
· 8. 60,5 bodu: ZŠ a MŠ Jana Ámose Komenského Žeravice
· 10. 60 bodů: ZŠ a MŠ Dr. Joklíka Kyjov
Zajímavostí, která vyplývá z uvedených tabulek, je skutečnost, že v nich vedou vesnické školy. Školy z obcí s rozšířenou působností (Hodonín, Kyjov, Veselí nad Moravou) příliš nevyčnívají. Noviny si dále všímají úspěšnosti našich absolventů v dalším studiu na středních školách a rozebírají důvody, proč se jim daří u přijímacích zkoušek. Shodují se s našimi dlouholetými zkušenostmi. Ty by se daly zestručnit v podobě prostého přísloví: „Bez práce nejsou koláče“. Příprava ke zkouškám nezačíná až v deváté třídě, tedy těsně před dvanáctou. Probíhá téměř po celou dobu povinné školní docházky. Je docela fádní, jsme v tomto ohledu možná ze starého světa. Spočívá v každodenní trpělivé výuce, bez zbytečných prodlev, odpadajících hodin, nevyužívání ředitelského volna, naopak využívající celou a každou 45 minutovou vyučovací hodinu. To platí nejenom pro výuku M a Čj. Na takový režim si žáci zvykají v každém vyučovacím předmětu. Nepořádáme zbytečné exkurze a výlety, preferujeme klasickou výuku. Naše škola bývá některými rodiči za takovýto přístup kritizovaná, argumentují velkou náročností. Naopak někteří rodiče z okolních obcí si naši školu z tohoto důvodu vybírají. Pedagogický sbor je dlouhodobě stabilizovaný, učitelé vědí, co musí žáky naučit, mají bohaté zkušenosti, přijali bez výhrady podmínku uvedenou v onom přísloví. Naše škola se 25 let pravidelně zapojuje do celostátního testování, které pořádá firma Scio (o jeho výsledcích informujeme ve ŽZ). To věrohodně simuluje úlohy, postup a podmínky, s nimiž se žáci následně potkávají u „přijímaček“, včetně bezchybného ovládání počítačů. Jsou tedy připraveni i prakticky. Škola za toto období archivuje tisíce příkladů, úloh a otázek, které se v různých obměnách každoročně opakují při přijímačkách. V každé třídě máme už více než 10 let interaktivní tabule, jež akcelerují výuku. Škola disponuje téměř pro každý předmět odbornou pracovnou – v letošním roce za vydatné podpory zřizovatele a s využitím evropských fondů vybudujeme další počítačovou učebnu, zmodernizujeme jazykovou učebnu. Od začátku 9. ročníku – jak už bylo zmíněno v novinách – se mohou naši žáci zdokonalovat v matematice a v českém jazyce jednou za týden po vyučování vždy 90 minut v bezplatném zájmovém kroužku. Mohou se pak ve značném počtu hlásit na střední školy – v loňském roce uspěla více než tři čtvrtina našich deváťáků.
Nebudu dále poučovat, informace v Deníku nás každopádně potěšila. Zároveň nás však zavazuje „neusnout na vavřínech“ v duchu dalšího osvědčeného přísloví: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“.
Mgr. František Markus, ředitel školy